Układ zawieszenia

naprawiany układ zawieszenia

Układ zawieszenia odpowiada w samochodzie za komfort i bezpieczeństwo jazdy, dlatego tak istotna jest jego kontrola oraz utrzymywanie go we właściwym stanie technicznym. Elementy układu takie jak górne zestawy montażowe, amortyzatory, zestawy osłonowo-ochronne i sprężyny zawieszenia, odgrywają dużą rolę w codziennej eksploatacji samochodu.

 

Jak zdiagnozować usterkę w układzie zawieszenia?

Usunięcie skutku usterki daje tylko chwilową ulgę kierowcy. Konieczne jest dotarcie do przyczyny problemu, a to wcale nie jest łatwe. Potrzebna jest szczegółowa diagnostyka, dzięki której można podjąć odpowiednie działania i usunąć elementy, które są uszkodzone. Jeśli tego nie zrobimy, wówczas mogą one doprowadzać do kolejnych awarii i zużywania się innych części.

Podczas przeglądu układu zawieszenia zajmujemy się:

  • oceną stanu technicznego i stopnia tłumienia amortyzatorów
  • kontrolą oporów tarcia, które są związane z ruchem zawieszenia
  • oceną stanu technicznego oraz sztywności elementów sprężystych
  • kontrolą elementów metalowo-gumowych, łożysk i luzów połączeń sworzni kulowych

Na samym początku oceniamy stan zawieszenia jedynie wizualnie. Pomaga to w wykrywaniu problemów związanych z amortyzatorem, drążkiem stabilizatora, sprężyną zawieszenia czy też tulejami metalowo-gumowymi.

Kolejnym etapem jest jazda próbna. Możemy wówczas ocenić jak samochód zachowuje się w trakcie jazdy i wykryć niepokojące dźwięki – skrzypienie, stukot, zgrzyty. Na koniec natomiast przeprowadzamy kompletną diagnostykę, dzięki której możemy wykryć usterki, wcześniej nie dające o sobie znać. Prace naprawcze wykonujemy zgodnie ze wskazówkami producenta.


Zużyte amortyzatory rozpoznasz po kołysaniu nadwozia, stukach podczas jazdy po nierównościach oraz wydłużonej drodze hamowania. Takie objawy świadczą o osłabionym tłumieniu wstrząsów i wpływają na stabilność pojazdu. Warto skontrolować je przy każdym przeglądzie lub co około 20–30 tys. km.

Szybka kontrola obejmuje ocenę wizualną elementów zawieszenia, natomiast pełna diagnostyka wykorzystuje testery drgań, sprawdzenie luzów i analizę pracy poszczególnych podzespołów. Pełna diagnostyka wykrywa problemy niewidoczne na pierwszy rzut oka, co minimalizuje ryzyko awarii podczas jazdy.

Jeśli masz pytania, kliknij przycisk i napisz do nas za pomocą prostego formularza kontaktowego. Odpowiemy tego samego dnia.

Czytaj więcej